[#pictureAdvent] November 27: AWAKE

By Jack Ladd
Gray Memorial United Methodist Church
Tallahassee, FL

First, read Matthew 24:36-44

“Keep awake therefore, for you do not know on what day your Lord is coming.” Verse 42 of this passage encourages its readers to keep a watchful eye towards Christ, for we do not know when Jesus will come again. This passage is about the second coming of Jesus the Christ, and our need to be ready for that day. 

When I think about the second coming of Christ, I immediately get anxious. What about you? How do you feel? Perhaps you feel joyful, relieved, or hopeful, or a range of things. I get anxious. I start to wonder if I will be like the one in the field, or preparing a meal, that gets left behind.  

In my faith tradition as a United Methodist, we imagine this occasion as a time when finally “Christ comes in final victory, and we feast at his heavenly banquet” (Holy Communion liturgy). I imagine getting left out, wondering what that party smells, tastes, looks, and feels like. I yearn for the hope and grace that Christ will show up in my life and remove this anxiety. 

I am also reminded by my faith tradition that God does not desire a life of worry or fear out of me, but offers grace in the midst of my fears and shortcomings. God desires a life that follows Jesus: a life that loves God and loves neighbor, not one that obsesses over my worthiness for God’s love. And Jesus encourages us to watch out for him, to be ready for him to show up. 

Jesus, here, encourages those who are following him to keep an eye out for him. This is good news! This is the gospel! Jesus will show up in your life! We can expect our savior to show up. So let’s wake up.  

Although this passage is referring directly to his second coming, I believe we can extend this to our everyday life. How many times has God showed up “at an unexpected hour” in your life? It is in our nature, somehow, to be surprised by God, surprised by the hope and presence God constantly shows us.  

N.T. Wright wrote a wonderful book called “Surprised by Hope,” and I’d like to share a bit of it with you: 

“What you do in the present, by painting, preaching, singing, sewing, praying, teaching, building hospitals, digging wells, campaigning for justice, writing poems, caring for the needy, loving your neighbor as yourself, will last into God’s future. These activities are not simply ways of making the present life a little less beastly, a little more bearable, until the day when we leave it behind altogether. They are part of what we may call building for God’s kingdom.” 

What we do is an indication to our watchfulness. Christians are awake when they expect that God is alongside them, showing up in their actions and work. Christ himself invites us into a life of holy expectation of God. Jesus Christ invites us to be awake for God.

Discussion/Reflection Questions:  

1. How do you feel when you read/think about the second coming of Christ? 
2. How is the Kingdom of God both a present and future reality? 
3. Can you remember a time when God surprised you? 


"Velad, pues, porque no saben qué día vendrá el Señor." El versículo 42 de este pasaje anima a sus lectores a mantenerse vigilantes para la venida de Cristo, pues nosotros no sabemos cuándo vendrá de nuevo. Este pasaje se trata de la segunda venida de Cristo, y nuestra necesidad de estar preparados para ese día.

Cuando pienso en la segunda venida de Cristo, inmediatamente me pongo ansioso. ¿Y tú? ¿Cómo te sientes? Tal vez se sientes gozoso, aliviado, o lleno de esperanza, o una serie de cosas. Yo me pongo ansioso. Empiezo a preguntarme si voy a ser como el que está en el campo, o preparando una comida, quien se queda atrás.

En nuestra tradición de fe como metodistas unidos, nos imaginamos esta ocasión como un momento en que, finalmente, "Cristo viene en victoria final, y nos regocijamos en su banquete celestial" (liturgia de la Santa Comunión). Me imagino que me dejaron fuera, preguntándome cómo huele el banquete, qué sabor tiene, qué apariencia, y cómo se siente. Añoro la esperanza y la gracia que Cristo mostrará en mi vida que eliminará esta ansiedad.

También recuerdo mi tradición de fe que Dios no me desea una vida de preocupación o miedo, pero que me ofrece gracia en medio de mis temores y carencias. Dios desea una vida que sigue a Jesús: una vida en la que se ama a Dios y al prójimo, no uno que se obsesiona de mis méritos para obtener el amor de Dios. Y Jesús nos anima a esperarlo a él, a estar preparados para cuando aparezca.

Jesús aquí anima a los que lo están siguiendo para mantenerse alerta en su venida. ¡Estas son buenas noticias! ¡Este es el evangelio! ¡Jesús se demostrará en tu vida! Podemos esperar que nuestro salvador aparecerá. Así que despertemos.

Aunque este pasaje se refiere directamente a su segunda venida, creo que podemos ejercer esto en nuestra vida cotidiana. ¿Cuántas veces se ha aparecido Dios "a hora inesperada" en tu vida? Es parte de nuestra naturaleza, de alguna manera, al ser sorprendidos por Dios, sorprendidos por la esperanza y la presencia que Dios nos muestra constantemente.

NT Wright escribió un libro maravilloso llamado "Sorprendido Por La Esperanza", y me gustaría compartir un poco de ello contigo:

"Lo que haces en el presente-- por medio de la pintura, la predicación, el canto, la costura, la oración, la enseñanza, la construcción de hospitales, la excavación de pozos, luchando por la justicia, escribiendo poemas, cuidando a los necesitados, amando al prójimo como a ti mismo—esto se prolongará en el futuro de Dios. Estas actividades no son simplemente formas de hacer la vida presente un poco menos bestial, un poco más soportable, hasta el día en que lo dejemos atrás por completo. Ellas son parte de lo que podemos llamar la construcción del reino de Dios."

Lo que hacemos es una indicación de nuestra vigilancia. Los cristianos están despiertos cuando esperan que Dios está con ellos, apareciendo en sus acciones y su trabajo. Cristo mismo nos invita a una vida de expectativa santa de Dios. Jesucristo nos invita a estar despierto por Dios.

Discusión / Preguntas para Reflexión:

1. ¿Cómo te sientes cuando lees o piensas en la segunda venida de Cristo?

2. ¿Cómo es el Reino de Dios tanto una realidad presente como futura?

3. ¿Puedes recordar una ocasión en la que Dios te sorprendió?